lördag 24 oktober 2009

drupal

Jaou...

Har börjat nu med att försöka bygga om min MHDS hemsida i Drupal CMS.

Att installera Drupal var inga problem alls, precis som vanligt med MySQL + PHP lösningar var det bara att köra ett install.php script som fixade hela installationen automatiskt.

Men jag trodde dock att det skulle vara lättare att förstå hur man sedan skulle gå tillväga. Jag kände/känner mig fortfarande helt lost fast än jag suttit flera timmar och klickat runt och kollat runt på forum och liknande.Men jag har tagit ner min gamla sida så jag har inte så mycket val annat än att få detta att funka. Det gäller bara att inte ge upp för lätt.

Jag har nu delvis följt en guide och har installerat ett tema och lyckats publicera de två första sidorna från MHDS.se. Tänkte att om man först bara lyckas lägga ut allt innehål så det ser någorlunda vettigt ut så kan man ta och fixa med design och länkar senare.

Drupal känns nog allt lovande även om det är väldigt svårt och känns väldigt stort och komplext just nu. Orkar jag bara sitta med det några dagar till så ska man nog kunna det mest grundläggande iaf.

Det jag gillar med att använda ett wCMS (Web content management system) är att man slipper sitta med DreamWeaver (för jag suger på att skriva kod) lokalt på datorn varje gång man vill uppdatera sin webbplats. Med drupal räcker det med att man surfar in på hemsidan och loggar in som SuperUser och gör de ändringar man vill och vips så är det färdigt. Det händer ju då och då att man tröttnar på sin hemsida och vill förnya sig. Det jag har gjort innan är att ta bort den gamla sidan och börja om på nytt. I Drupal kan man bara gå in och ändra tema med bara några musklick och vips ser sidan ut som ny utan någon nertid.

1 kommentar:

  1. ja, tänk bara om mitt galleri kunde bli fixat också så jag kan få klappa så där kul i händerna och lägga ut alla mina fina bilder! Puss

    SvaraRadera