torsdag 8 oktober 2009

låt det vara ljud

Jahapp, torsdag var det alltså.
Det började som en bra dag, man var på lagom gott humör och det kändes som det kunde bli ännu en trevlig dag på jobb. Det har det varit också om man bara bortser från ett problem som jag har brottats med hela dagen.

Vi använder IP-telefoni på kontoret och de som jobbar på kundtjänst ringer från sina datorer med en mjukvara som levereras av Avya. Det har nyligen börjat 2 nya på kundtjänst som har fått helt nya Dell Optiplex 360 datorer. De funkar hur bra som helst, förutom för den ene av dem...

Ljudet i IP-telefonen på hennes dator hackar. Det är fruktansvärt irriterande att sitta i telefon när ljudet är kass. Jag tänkte först att det inte kan vara så svårt att fixa. Men oj vad jag hade fel. Nästan hela eftermiddagen idag har gått åt för att försöka fixa den där datorn. Jag tycker jag har testat allt!

Jag har:
  • Provat olika inställningar i programmet
  • Installerat om programmet
  • Provat en äldre version av programmet
  • Uppgraderat till en nyare version av programmet
  • Återställt datorn till en tidigare återställningspunkt
  • Installerat om ljudkortet
  • Installerat om nätverkskortet
  • Provat olika inställningar på näverkskortet
  • Installerat om Windows
Inget av det har funkat! Det blev en liten förbättring när jag lade in den senaste versionen efter att ha installerat om Windows. Nu lät det bra de första 20-40 sekunderna! Woho!

Det jag märkte som jag tycker är väldigt märkligt är att ljudet funkar hur bra som helst i övrigt. Det är bara i telefonin som det fuxxar upp sig.

Jag gav upp och testade på en annan dator som jag hade beställt samtidigt som den som strular och gissa, klart är det samma problem där.

Så jag sätter mig och jämför hårdvaran mellan de gamla datorerna av samma model med dessa och det som skiljer sig är nätverkskortet. Så jag börjar leta efter ett löst näverkskort att testa med men hittar så klart inget. Så jag installerar VPN klienten och kör in ett 3G-modem och testar. Det FUNKAR, i circa 1,5 minut. Sen började det knastra i hörlurarna inte alls lika jobbigt som hacken som som innan men ändå. Hoppas att Mattias har nått nätverkskort undangömt någonstans så jag kan testa det också, annars får man springa ner till KjelloCo och köpa ett nytt. Om det nu finns utrymmer för det i budgeten.

Jajja, imorgon kommer Pål från Mentortele på besök igen och ska försöka genomföra önskemålen på telefonväxeln. Det har tillkommit en hel del mer sen när han var på kontoret senast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar