måndag 5 oktober 2009

nu blev de natten

ja, vad ska man säga?

Nu sitter man på bussen till T-torp igen. Det sägs ju att detta ska vara tidig morgon men det känns mer som sen natt. Speciellt då ljuset i himmlen, som lyser upp vägen, inte är solen utan månen!
jajja, nu är det en ny arbetsvecka som börjar efter en väldigt lugn helg. Denna helgen har jag, som jag brukar, tillbringat mestadels framför datorn. Men jag har faktiskt gjort nytta(försökt iaf). Jag lånade hem en trådlös-switch från jobb som jag försökte ställa in till en repeater. Men det gick inget vidare. Tanken var den att jag skulle sätta den på ovanvåningen för att få ett bättre och stabilare trådlöstnätverk. Men det gick som sagt inte så bra. Switchen vägrade snacka snällt med mitt telia thomson MODEM/ROUTER. Nu hoppas jag på att jag kunde få en switch av mattias på jobb. han har sagt att han har två som han inte använder och tänkte slänga. Med lite tur kanske nån av dem funkar bättre.

Jag har också installerat xbmc på den Dell Latitude 9400 som jag fick utav christian på jobb. Hehe, den datorn har betat av 5st moderkort på service. Det måste vara ett rekord av något slag. Iaf, installationen av xbmc gick inte riktigt så smidigt som jag trodde. Jag lyckades inte aktivera det trådlösanätverkskortet i xbmc-live så jag blev tvungen att installera en linux-dist först och sedan installera xbmc på det. Jag valde såklart linux mint. Jag hann inte bli helt klar igår kväll, så jag ska färdigställa det i veckan. ska bli riktigt nice att kunna titta på streamade serier och film smidigt från sovrummet. Bir detta riktigt bra ska jag konvertera mitt gamla xbox också, så har vi ett mediacenter till varje tv.

Jag har även planerat ett datorbygge till famljen Pantzar. De hade riktig otur för ett tag sedan. När de var bortresta på semester hade någon brutit sig in och lensat huset. Bland annat stals sonensdator som jag byggde för ganska exakt 1år sedan. Riktigt jäkla läskigt. Så nu behöver sonen en ny dator och jag har fått uppdraget att fixa det. Det kommer bli ett riktigt värsting system denna gången också. Det är så man själv blir sugen på nytt, men tyvär är min egen dator redan rikrigt jäkla bra och jag är helnöjd med den.

menmen, jag ska posta en lista med datorkomponenterna när jag kommer till en dator. just nu sitter jag på tåget och skriver på min htc magic.

Ja, just det! jag har nog inte nämnt att jag har blivit android frälst. Android är ett relativt nytt operativsystem för telefoner, det har funnits på marknaden i ca 1år. Det är anpassat för telefoner med stora touchskärmar och kan närmast liknas med iphoneOS. Med den stora skillnaden att de största delarna i android är opensource samt att det inte är låst till en telefon eller ens tillverkare.

nu rular jag in i malmö så det är dags att packa ihop sig. lista kommer sen med datordelar och en med androidtelefoner jag är sugen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar