lördag 26 september 2009

Ny start!

Äntligen!

Nu har jag fått ominstallerat datorn! Bestämde mig för ett tag sedan att det var på tiden att gå vidare från WinXP. Idag fick jag då den berömda tummen ur och formaterade om datorn. Förut hade jag både WinXP, Vista och Ubuntu installerat. Allt i 32bit versioner. Men nu har jag även vågat mig ut i 64bits världen.

Nu sitter jag på Windows Seven 64bits. Det är ju inte helt nytt för mig då jag har provat Seven (både 32 och 64) sedan innan det fanns beta versioner. Men jag blev glatt överraskad över hur snabb installationen var! Själva installationen, alltså då efter att jag ställt in partitionerna tog knappt 30minuter. 14:55 började installationen och 15:20 loggades windows in. 16:20 hade jag installerat "alla" mina program och började surfa runt.

Blev också imponerad över hur mycket av mina drivrutiner som följde med Windows direkt från installation. Det enda jag har behövt installera själv är de senaste Nvidia drivrutinerna och mitt USB-nätverkskort.

Men jag kan ju självklart inte sitta med bara Windows installerat på min dator. Det hade kännts helt fel. Jag kommer installera Linux Mint "Gloria" imorgon.

Linux Mint baseras på Ubuntu och fungerar löjligt bra. Jag har nu kört det på jobbedatorn i ca 3månader och är väldigt nöjd. Enda anledningen att jag väljer Mint framför Ubuntu är för att jag gillar designen lite mer och man inte förlorar nått av det jag gillar med Ubuntu. Med Mint kommer jag vara lite fegare än med Seven i det hänseendet att jag väljer 32bits. De gånger jag har testat 64bit Linux innan, har jag blivit besviken och det orkar jag inte bli nu igen.

Så här hade jag datorn partitionerad innan:
Windows XP - 39GB
Windows Vista - 39GB
Ubuntu 8.10 - 57GB

Så här ser det ut nu:
Windows Seven - 78GB
Linux Mint 7 - 78GB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar