lördag 5 mars 2011

Ubuntu i källaren

Jaaa, jag har ju fått en HP server av en bekant som han innan använd som filserver. Men han tröttnade på PC och har gått över helt till Apple Mac.

Servern jag fick uppgraderade jag med lite extra Ram (från 512mb till 4gb) och fyllde den med en massa hårdiskar som kör i raid5. Jag har ställt servern i källaren i min "datorverkstad".

Då jag inte är så där helt hundra på min comandline-fu så har jag installerat en vanlig desktop version av Ubuntu 10.10, så att jag kan logga in med VNC och navigera i en grafiskmiljö när jag stöter på saker jag inte klarar i terminal.

För tillfället använder jag servern som VPN-server, backupserver, filserver och torrentbox.

Alldeles nyss installerade jag webmin på servern för att lättare få en överblick på vad som händer på den och inte behöva logga in på den via VNC eller putty.

För att installera webmin använde jag denna guiden:

Jag kopiera den och lägger till den här, för det händer ju att sidor försvinner eller flyttas.

Webmin is a web-based interface for system administration for Unix/. Using any modern web browser, you can setup user accounts, Apache, DNS, file sharing and much more. Webmin removes the need to manually edit Unix configuration files like /etc/passwd, and lets you manage a system from the console or remotely you can also create backups for the system and restore.

Today we will show you how to install webmin in Ubuntu 10.10 Maverick
1- Before to install webmin we need first to install some dependencies
sudo apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl

For libmd5-perl install it manually :

- Download libmd5-perl

wget http://ftp.debian.org/pool/main/libm/libmd5-perl/libmd5-perl_2.03-1_all.deb

- Install libmd5-perl:

sudo dpkg -i libmd5-perl_2.03-1_all.deb


2- Now download webmin from this Link with wget

Saving to: `webmin_1.510-2_all.deb'

100%[======================================>] 14,504,260 709K/s in 37s

2010-09-28 18:36:29 (379 KB/s) - `webmin_1.510-2_all.deb' saved [14504260/14504260]


3- Install the downloaded package using the command :

sudo dpkg -i webmin_1.510-2_all.deb

If you got errors while installing webmin, type this command:

sudo apt-get -f install 

4- Now restart webmin
sudo /etc/init.d/webmin  restart   

5- To access webmin, open your browser and type :

https://localhost:10000  or https://your-ip:10000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar